BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Rabu, 6 Januari 2010

~ Viva Palestine ( SEMANGAT DAN JIHAD )


MENGAPA HARUS TERJADI


EL-ARISH (Mesir): Kira-kira 55 orang cedera apabila polis dan konvoi aktivis pro-Palestin yang cuba membawa masuk bekalan bantuan ke Semenanjung Gaza bertempur di sini semalam.

Kira-kira 520 aktivis yang diketuai anggota Parlimen Britain, George Galloway menumbangkan pintu pagar di pelabuhan di El-Arish kerana membantah keputusan Mesir mengarahkan penghantaran bekalan itu menerusi Israel.


Mereka menghadang dua pintu masuk ke pelabuhan Sinai dengan kenderaan dan bertempur dengan polis.


Empat puluh aktivis cedera, kata sumber yang rapat dengan mereka sementara sumber perubatan berkata, 15 anggota polis juga cedera.


Pertempuran itu berpunca daripada keputusan Mesir untuk membenarkan 139 kenderaan memasuki Gaza menerusi pintu sempadan Rafah, kira-kira 45 kilometer dari El-Arish dan mengarahkan baki 59 kereta memasuki wilayah Palestin itu menerusi Israel.


Usaha Galloway dan rombongan anggota Parlimen Turki untuk mengubah keputusan Mesir gagal.


Sementara itu, aktivis berkenaan kini berkubu di pelabuhan itu dengan dikepung beratus-ratus anggota polis.


Konvoi terbabit yang terdiri daripada 200 kenderaan tiba di El-Arish Isnin lalu selepas bertelingkah dengan pihak berkuasa Mesir mengenai laluan itu.


Kaherah menuduh penganjur konvoi cuba memalukan Mesir yang enggan membuka pintu sempadan Rafah dengan Gaza selepas Hamas menguasai wilayah itu dua tahun lalu.

petikan harian metro..


ANGAH : mengapa perkara sebegini harus berlaku?? di manakah yang di kata kn hubungan persaudaraan dalam islam?? bukankan islam itu mementingkn persaudaraan agama??.. mesti pn bkn kita yg berperang, bermatian menuntutkn keamanan.. tidak kah terlintas dihati kita perasaan yg menimpa orang yg beragama dengan kita.. sudah la palestine di bertumpahan darah utuk mempertahankn tanah air.. Mesir?? apa telah terjadi??? tidak kah engkau seagama dengan ku.. mengapa tidak harus mempertahankn.. mengapa disekat bantuan untuk hamba yg seagama dengan mu?? MENGAPA???

HANYA UNTUK MU

tidak terlintas kah dihati kecil mu??

tangisan anak kecil yg kedengaran

wanita yg dalam ketakutan,

si tua yg dalam keuzuran,

si ayah yang berjuang bermatian..

mengertilah perjuangan ku ini..

hanya untuk kedamaian mu PALESTINE!!

kebumikn lah mayatku.. jika kau mengerti..

hanya untukmu PALESTINE!!


0 ulasan: